All kärlek under en dag till en stad

Jag tittade in på sydsvenskan.se och tittade på deras livesändning från New York. Den startade, jag såg en tio årig kille och en man med cirka femtio i bagaget. Dem stod där och hade all världens sorg i sina ögon. Dem turades om att läsa namnen på en lista.  Efter en stund bytte dem med två kvinnor, även dem fortsatte att säga namn. Det fortsatte så här en stund. Dessa var människor som förlorade någon för exakt 10 år sedan. Den dagen för exakt 10 år sedan som förändrade världen.

Alla dessa människor. Dem var så olika. Långa, gamla, stora, små, gamla, unga, rödhåriga, blonda, svarta kläder, gula kläder, stora näsor, små näsor, stora bröst, små bröst, inga bröst alls, stora ögon, små ögon, gröna ögon, bruna ögon.

Alla var representerade uppe på scenen. Det var så lätt, it was simple. Jag kunde inte klicka bort det, jag fortsatte att lyssna. Lyssna på namn som egentligen inte betyder ett skit för mig. Jag lät en tår rulla ner för min kind, jag släppte en tår för 2 819 personer som jag aldrig kände. Jag var fyra år när det hände. När jag tänker efter så var jag faktiskt tre år och skulle fylla fyra. Jag kommer ihåg det. Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde eller tänkte. Jag kommer inte ihåg vad jag hade på mig eller vad jag hade gjort innan den dagen. Jag har minnesbilder från när det första tornet föll. Jag kommer ihåg nyheterna som pappa hade satt på. Allt detta är hemskt som fan, men jag kan inte sluta tänka på det en tjej sade efter Utöya-massakern:

” Om en man kan visa så mycket hat, tänk då på all kärlek vi kan visa tillsammans.”

Det kanske inte passar in perfekt, men det är något av det finaste jag någonsin hört. Jag gråter i skrivande stund, hur fan kan jag vara så känslig när det kommer till detta? Jävla konstigt.

Om Söndagsbarn

Art. Photo. Drama. Music. Knitting. Sewing. Harry Potter. Star Wars. Friends. Fashion. Love. Thats me.
Det här inlägget postades i om kärlek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

