not me. not me at all.

Skoj-foto-klass-sak i skolan. Nej. Jag kände mig bara fånig, skamsen och ful. Inte alls skoj. Finns det verkligen folk som sminkar sig så mycket varje morgon?Nu var jag en av dem som hade lite smink på mig, men ändå. Jag fattar inte detta. Jaha du har finnar, so what? Du har fräknar, so what? Enligt mig är fräknar det sötaste puttinuttigaste som finns.

Jag fattar det verkligen inte. Vafan? Har det där vridna idealet blivit så vridet att 13-14-15 åringar inte kan gå utanför dörren utan att skämmas för att dem inte har perfekt hud? Eller måste man verkligen ha den där jämna silkes lena ytan som reklamen säger att man får? Inte vet jag. Jag vet inte mycket. Jag är bara en fjortonåring från en jävligt liten stad(om man jämför med världen) i lilla lilla lilla Sverige.

Amen just det! Svenska tjejer ÄR ju smala, blonda, långa och perfekta! Hur kunde jag vara så glömsk? Fan vilken äcklig steriotyp ändå! Jag känner folk som har varit i USA och fick frågan: ”Är du verkligen svensk? Du är ju inte blond!” Sen vet jag en som har fått frågorna: ”Finns det isbjörnar i Sverige? Har man el?” Men det är en helt annan fråga som handlar om skolan, den tar vi en annan gång…Ja, som sagt jag vet inte mycket om man jämför med resten av världen. Några saker vet jag iallafall säkert.

Jag vill, som tonåring och tjej, kunna gå utomhus utan att skämmas för min hud eller hår.

Jag vill kunna titta i en tidning eller i en reklam annons och hitta någon annan än den där ”perfekta” killen med femtusen magrutor som är inoljad med något glansmedel, någon annan än den där tjejen med långt tjockt hår, stora runda bröst, platt och smal mage, perfekt lite sådär bronsig hud och så höga klackar att du knappt kan gå i.

Ja..nä, jag vet inte vad jag mer ska säga. Det var bara lilla jag som blev irriterad över att vi skulle ”klä ut” oss till det ideal som idag finns hos oss unga tjejer. Jag säger inte att jag tycker det är rätt, nä absolut inte! Men även jag skäms ju lite när jag åker buss på morgonen och den ”fina” rödheten i ansiktet inte har lagt sig eller om man fått fler finnar.

Det är förresten min födelsedag idag…eller ja…igår. Klockan är ju faktiskt ett nu! God Natt! Jag lägger ut lite bilder från kristallnatten-demon, födelsedagsmiddagen och mina presenter imorgon! God Natt!

Om Söndagsbarn

Art. Photo. Drama. Music. Knitting. Sewing. Harry Potter. Star Wars. Friends. Fashion. Love. Thats me.
Det här inlägget postades i om fula saker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

