Det irriterar mig så otroligt mycket när det talas om att flickor är svagare. Varför skulle inte en dansträning vara lika tungt (om inte tyngre) än en hockeyträning? Och varför är det svårt att acceptera att pojkar kan dansa och flickor spela hockey? Det finns ingen skillnad i gymmet på vikter anpassade för kvinnor och andra för män.

Jag blir arg på de flickor som säger att de är rädda för styrketräning för de vill inte riskera att få för mycket muskler. För att få sixpack och riktiga armmuskler måste du kämpa like hell. Det räcker inte med ett styrkepass nu som då. Eller att du springer några kilometer varje dag. Sluta vara rädd! Strong is the new skinny.

Jag hatar att det alltid ska vara en tävling. Vi skryter om träningar och hur duktiga vi är och jämför träningsvärk. Sluta att jämföra er med andra! Du får tänka på dig själv. Men självklart är jag avundsjuk på redskapstjejerna som inte kan vara äldre än 12 år och äger mer muskler än jag kan drömma om. Visst blir jag förbannad om jag lyfter minst vikter i gymmet. Det skulle vara värre att kalla mig för svag än fet.

Jag försöker träna minst en gånger i veckan med fokus på kondition. Jag är inte vältränad. Jag struntar fullständigt i siffror och dieter. Jag äter vad jag vill när jag vill och hur mycket jag vill. När andra talar om kalorier slutar jag att lyssna. Dieter är något av det löjligaste som finns. Jag vill ha muskler. Den största orsaken till varför jag tränar är för att jag vill känna att jag kan springa längre utan att bli andfådd. Jag vet att träningen gör mig till en bättre människa, både fysiskt och psykiskt. Mitt mål är att känna mig vältränad. Det spelar inte längre någon roll vad alla andra tycker. Jag tränar för min egen skull.

Missförstå mig inte nu — jag säger inte att man måste ha muskler. Eller att jag är stark. Jag skryter inte. Jag är inte heller någon expert. Huvudsaken är att man tränar för rätt orsak och känner sig bra, nöjd, fin. Det var min poäng. Jag vill inte bli kallad för fula ord om säger att jag inte orkar träna idag. Och snälla, sluta prata om dieter, träning inför beach 12, smala midjor och annat trams.

Om Söndagsbarn

Art. Photo. Drama. Music. Knitting. Sewing. Harry Potter. Star Wars. Friends. Fashion. Love. Thats me.
Det här inlägget postades i om fula saker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

