Varför?

Varför måste allting vara så fixerat runt någons kropp? Det är min kropp, inte din. Jag bestämmer vad jag vill äta, hur mycket jag vill träna och vad jag ska ha på mig. Vill någon vara smal som en sticka och knappt äta så är det väl deras val. Vill man kunna äta något utan att få konstiga blickar och ha en speciell klänning på sig utan att behöva höra fula och onödiga ord bakom ryggen på en, så tycker jag man ska få göra det. Jag är så trött på ”plus”modeller, dem är ju inte plusmodeller?! Modeller som har storlek 40 och 42 räknas som ”stora”. Hallå liksom! Sedan, varför måste man sätta folk i olika fack? De behövs ju inte.

Varför är idealet en kroppsfigur som endast 5 procent av vi kvinnor på jorden har? Det är ju gräsligt, rent ut sagt.

Företag på nätet som säljer kläder på nätet. Jag fattar inte varför dem har de allra längsta och allra smalaste modellerna på bilder som folk ska bli intresserade av. Man ska se på dem bilderna och tänka ”amen, den där klänningen skulle jag kunna ha kul i!”. Om man då tittar på sig själv och sedan på den sticksmala tjejen som står och poserar på bilden, blir man inte lika peppad att köpa klänningen.

Jag är inte någon expert, nej absolut inte, men jag är fjorton. Jag är tonåring och har upplevt detta, många gånger. Tänk dig för innan du säger något om vikt, storlek, ideal eller normer, för det finns ALLTID en tjej i rummet som går hem och hoppar över lunchen bara för att du sade något om något. Ett tag tänkte jag sluta äta helt. Alltså inte äta något alls. Nu vet jag att det är helt absurt. Jag ville det för att det var en vacker tjej i klassen som ville gå ner i vikt. Alla hjälpte och hejade på henne. Hon sade att hon ville gå ner 20 kilo, hon var 13 år. 13 ÅR! Jag tyckte att hon var vacker som hon var och om hon då ”behövde” gå ner i vikt och blev possitivt bemött så fick jag väl in i mitt huvud på något sätt att jag också ”behövde” gå ner.

Jag vill sluta detta inlägg med dessa orden:

Ät tills DU blir mätt, ha ditt hår hur DU vill, klä dig hur DU vill, inte hur din bästa kompis eller kille vill, träna hur mycket eller lite DU vill. Gör ditt liv till det liv DU vill leva.

Om Söndagsbarn

Art. Photo. Drama. Music. Knitting. Sewing. Harry Potter. Star Wars. Friends. Fashion. Love. Thats me.
Det här inlägget postades i om fula saker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

