It was, he thought, the difference between being dragged into the arena to face a battle to the death and walking into the arena with your head held high. Some people, perhaps, would say that there was little to choose between the two ways, but Dumbledore knew – and so do I, thought Harry, with a rush of fierce pride, and so did my parents – that there was all the difference in the world.

Jag kommer ihåg de där kvällarna som pappa läste böcker för mig. Det var några år sedan nu. Jag ville bara läsa Harry Potter.

Vi började med första och betade oss igenom hela serien, de böckerna som var ute på svenska då iallafall. Sen ville jag börja med ettan igen.  Jag hade inte sett någon av filmern innan jag läste första boken, men när jag väl såg min första film blev jag alldeles kär.

Kär i den där lilla gossen med svart och rufsigt hår, runda glasögon och ett ärr i formen av en blixt. Jag blev mest av allt kär i den gossen som jag delade hårfärg med, han som har en bunt syskon och bodde i ett ashäftigt hus ute på landet. Jag övervägde att gifta mig med honom bara för att få spendera jularna där med hans familj. Så fint det hade varit.  Min förebild i unga år blev tjejen med stort hår, huvudet på rätt plats och vetskapen om ungefär alla förtrollningar som finns.

Nu sitter jag här, fjorton snart femton år, och är fortfarande lika kär i hela historian.

Tänk er att ta en honungsöl på Den läckande kitteln med Ron och skvallra om dagens FMSlektion, där Dean och Pavati satt och flörtade. Tänk er att ta eftermiddagstéet med Hargrid nere i stugan. Tänk er första dagen i skolan, när man går ner för alla trappor och kommer in i matsalen. Tänk er när man har placeringshatten på huvudet och han skriker ut Slytherin, och hur glada alla vid slytherinbordet skulle bli för att jag var jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hade jag blivit invald i Slytherin, hade jag blivit så himla förälskad i Malfoy. Jag hade erbjudit honom att rymma iväg med mig, bort från hans läskiga släktingar. Till ett ställe där bara vi och en svart katt fick plats. Åh det hade också varit ganska fint.

Men nu ska jag sluta drömma mig bort och ta tag i riktiga saker. Som läxor. Åhh…

Kärlek till er!

Om Söndagsbarn

Art. Photo. Drama. Music. Knitting. Sewing. Harry Potter. Star Wars. Friends. Fashion. Love. Thats me.
Det här inlägget postades i drömvärld, om filmer och tv och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

