Mitt favoritställe

Mitt favoritställe i hela världen är vårt ena sommarställe. Min farfar växte upp där med två syskon och föräldrar. Jag försöker åka dit med släkten varje sommar, men mamma och pappa köpte ett hus nära våra släktingar i Ungern år 2006. Ända sedan dess har jag inte varit på det andra stället lika mycket som jag hade velat vara. Det blir oftast så att man får ta tåget själv och sedan bli hämtad av farfar i Kristianstad. Vi kallar det lilla röda huset med vita knutar för Torpet och det är ett paradis.

Jag har några av mina finaste minnen från Torpet. Den gången då jag hittade en svamp som var längre än båda mina lillfingrar tillsammans. Eller den gången då hunden sprang in i skogen och alla var jätteledsna för vi trodde att vi aldrig skulle få se henne igen, men så kom hon spatserande ut ur skogen på kvällen när vi skulle borsta tänderna. När kusinernas sjörövarskepp i det stora trädet fick en rushkana som man kunde glida ner för stående. Hur ledsna vi var när man i början av sommaren upptäkte att sjörövarträdett hade vält över vintern. När ens syster fyllde år och man var så avundsjuk för att hon var så himla cool, fast man sade inget såklart. När de två äldsta i kusinskaran, min syster och Anton, plockade jordgubbar hela sommaren och fick spendera mer tid på Torpet än var man själv hade gjort på flera år. De få gångerna som hela släkten varit samlad kring matbordet, kortspelande och jordgubbsätande. När man hälsat på avlägsna släktingars gravar och farfar berättade sagor om dem, man fantiserade om hur de såg ut och var de gjorde.

(ja, den blonda tjejen med lugg och nirvanatröja är jag, bara två år sedan faktiskt)

Om Söndagsbarn

Art. Photo. Drama. Music. Knitting. Sewing. Harry Potter. Star Wars. Friends. Fashion. Love. Thats me.
Det här inlägget postades i om mig och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

